sunnuntai 20. lokakuuta 2019

PALAK PANEER

Palak paneer on intialainen ruoka, joka sisältää nimensä mukaan pinaattia, palak sekä juustoa, paneer. Se on kermainen, maultaan lempeän mausteinen ja väriltään veikeän vihreä. Palak paneer on helppo valmistaa ja maistuu monelle.

- Se olis lihaton lokakuu vielä. Tehdäänkö kasvisruoka myös vegaanisena? 
- Mutta sehän tarkoittaa sitä, ettei minun tarvitse tehdä sitten ollenkaan mitään!
- Ei Jenkkis, ei! Kun kasvisversiona ja vegaanisena. 
- Mutta kun ne on minulle ihan sama asia. 
- Kun ei ne ole! Minä olen kasvissyöjä ja vegaani ei käytä ollenkaan eläinkunnan tuotteita. Ei maitoa tai kanamunaa. Tai vaikka hunajaa. 
- Mikä sä nyt taas oli?
- Jenkkis! Me ollaan seurusteltu pian kolme vuotta ja sä et tiedä vielä?
- En.
- No minä olen lakto-ovo vegetaristi, eli maito ja kananmuna on minulle ok. 
- Aha. Mites se resepti?
- No, minä teen vegaanisena vaikka tofuun ja tee sinä normaali versio. 
- Ok.

Vegaaninen Palak Paneer


1 sipuli 
1 rkl öljyä
4 valkosipulinkynttä
1 tl garam masalaa 
1 tl juustokuminaa eli jeeraa
1 tl tuoretta inkivääriä raastettuna
1 tl korianteria
1 tl jauhettua korianteria
1 pkt maustamatonta tofua
2,5 dl kaurakermaa
1 dl vettä
2 pss pakastepinaattia 
1/2 tl suolaa

 
Leikkaa sipuli ja kuulota sitä öljyssä. Lisää valkosipuli, inkivääri, juustokumina, garam masala, ja jauhettua korianteria. Kuivaa tofu, leikkaa kuutioiksi ja lisää paistinpannulle. 
Soseuta sulatettu pinaatti sauvasekottimella kaurakermaan. Tämä antaa kivemman värin palak paneerille. Lisää sitte kaurakerma-pinaattiseos, vesi ja jauhamaton persilja paistinpannulle. Hauduta palak paneer kuplivaksi ja tarjoile riisin kera. 

Palak Paneer


1 sipuli
2 kpl valkosipulikynsiä
3 kpl tomaatteja
2 ps pakastepinaattia (á 150g)
1 punainen chili
1 rkl raastettua inkivääriä
1 tl garam masalaa
1 tl juustokuminaa
1 tl jauhettua korianteria
150g leipäjuustoa
1,5 dl turkkilaista jugurttia
 

Aloita pilkkomalla, sipulit ja chili. Kuumenna pannu ja lisää joukkoo rasva ja kuivit mausteet ja pyörittele niitä hetken jotta tulee hieman tahnamaiseksi. Lisää sekaan sipulit ja chili ja anna kuullottua hetken sen aikaa. Raasta sekaan vielä tuore inkivääri ja anna hautua hetken, jonka voit hyödyntää tomaattien viipaloimiseen  pieniksi lohkoiksi. Lisää tomaatit pannulle ja anna hetken pehmetä ennen kuin lisäät jäiset pinaattikuutiot. Anna hautua vielä viitisen minuuttia ja lisää joukkoon kuutioitu leipäjuusto ja turkkilainen jugurtti. Hämmäytä, nosta levyltä ja tarjoile esim riisin kera.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti